Bilberger og deres ur!

Som en forsøksordning har jeg laget et forum som man kan diskutere saker og ting som ikke er bergingsrelatert. Last gjerne opp noen videosnutter, eller diskuter hva som helst. Jeg henstiller dere alle til å ikke trå over streken, eller bli helt useriøse. Sklir dette ut på jordet, og i tillegg feil jordet så stenger jeg denne. Så nå er det opp til dere. Terskelen er i utgangspunktet høy.

Moderator: SuperDuty

Hvilken type ur benytter du i daglig berging?

Quarts
9
16%
Selvtrekkende mekanisk
1
2%
Mekanisk
2
4%
Eco-Drive
2
4%
Kinetic
2
4%
Mobilen
34
62%
Spør andre hva uret er
0
Ingen stemmer
Kan ikke klokka
5
9%

Antall stemmer : 55

Bilberger og deres ur!

Innlegg Vandalielsen » 02 Jun 2009, 22:35

Det å ha kontroll på tiden er svært viktig i vår bransje. Hvordan vi tar rede på den er ikke uten betydning.

Derfor kunne det vært artig å se litt hva andre har, og erfaringer de måtte ha.

Selv bruker jeg en Invicta 9312, som har et sveitsisk ETA kvarts-urverk. Har brukt den daglig i iaffall et par år nå, og den er like nøyaktig i rute som bussene i Zürich er. En god test er enkelte av de automatiske lyskryssene i byen, der avvik på bare et halvt sekund i døgnet fort blir tydelig. De er helt nøyaktige, selv om de kan ha prolapser av og til.

Invictaen er pling nøyaktig enige med disse kryssene som går mot en atomklokke. Den er et par sekunder før ute, og det har den vært siden jeg stilte sommertiden i våres. Det kommer den sannsynligvis til å være til høsten og, slik var det iaffall i fjor. Da lå den fem sekunder bak. Det faktisk slik at når det plutselig blir avvik, har det alltid vært kryssene som har kåla. Når du merker at et lyskryss er forskjøvet i synkroniseringen med et annet, selv om det bare er tre sekunder, har du en rimelig grei klokke.

Mange er selvsagt ikke så opptatt av nøyaktigheten i sine ur, og godtar egentlig hva som helst av differanser. Noen synes det er greit å stille klokka ti minutter i uka fast hver søndag kveld, og at det er greit er både sikkert og visst.

Jeg har mange andre ur, og vurdere å svitsje over til en annen en snart. Helst vil jeg ha en rimelig og enkel klokke.

Når jeg begynte å berge, brukte jeg en Seiko SQ50, men den ble brutt ned på under ett år. Den hadde selvlysende skive i mørket, og titanium er svært deilig å ha mot huden.

Jeg brukte i flere år en billig Hong Kong sak, men ble lei den evindelige justeringen.

Min nåværende slager.

Bilde

Tre gode kandidater, alle laget i Japan.

Bilde

For fin.

Bilde
R X W
Descensus in cuniculi cavum.
I'm a cowboy, on a steelhorse I ride.
Brukerens avatar
Vandalielsen
Tungberger
Tungberger

Re: Bilberger og deres ur!

Innlegg SuperDuty » 03 Jun 2009, 05:34

Jeg sverger til Junghans atom klokker. Ingen "kødder" med meg når det gjelder riktig tid. +/- 1 sekund på en million år sier litt om nøyaktigheten (hehe får jo aldri sjekket om det stemmer). Urkassen er laget av keramikk, og glasset er av safir. 10 års ripegaranti på begge deler. I tillegg har klokka solsellepanel i glasset, så batteri, mekanisk opptrekk, eller kineticmekanisme er utelukket.

Jeg har nå hatt klokka i snart 7 år, og den har pr. dags dato ikke en eneste ripe. Klokka er kanskje kjedelig å se på, men likvel stilren uten noe unødig makkverk. På toppen av det hele, så treffer sekundviseren riktig på hver eneste delestrek. Det er det faktisk ikke mange klokker som gjør. Sjekk selv med deres eget ur.

Når man har blitt hektet på atomur, så er det vanskelig å ha noe annet på armen. Alt annet viser feil tid for meg.
P.S. Om jeg alltid er like flink til å passe tiden, er en helt annen sak. :-D :-D

SD

018111044_lg[1].jpg
Indentisk klokke som min, men jeg har tall på urskiva
018111044_lg[1].jpg (26.77 KiB) Vist 2079 ganger

Pris ca 750,-EURO
En røyk forkorter livet med 5 minutter. En øl forkorter livet med 2 minutter. En fotballkamp forkorter livet med minst 90 minutter...
Brukerens avatar
SuperDuty
Grunnlegger
Grunnlegger

Innlegg Gunska » 03 Jun 2009, 08:06

Jåleri, bilbergere er arbeidsfolk, de går ikke på jobb med "pynteur" Har selv et radiostyrt ur fra Clas Ohlson pris kr 149,- . Selvjusterende vi sattelitt fra Tyskland.
Norsk Bilbergingshistorie
Gunska
Mellomberger
Mellomberger

Innlegg Royern » 03 Jun 2009, 10:56

Og jeg er opprinnelig rørlegger, derfor regner jeg KUN hele timer. Rundes alltid av oppover. :lol: :lol: Så klokken på mobilen min er mer enn nok :-D
Royern
Lettberger
Lettberger

Innlegg Irwin » 03 Jun 2009, 17:11

Usikker merke , men ett ur fra østen merket med Toyota!!!! Da vet vel Vandalen hvilket ur!! Kjempe klokke :-D
Ekke fornøyd før du eier en Cruiser!!!!

TODAY TOMORROW TOYOTA
Brukerens avatar
Irwin
Tungberger
Tungberger

Innlegg gunde » 03 Jun 2009, 19:27

hadde klokke fram til jeg blei 15 år da skaffet jeg meg mobil med klokke(første gsm tlf som kom) så da har den funket som klokke for meg til nå .fikk faktisk ei klokke i bryllupsgave for eit par år siden men den ligger i skuffen fortsatt. :oops:
Brukerens avatar
gunde
Tungberger
Tungberger

Innlegg T 37 » 03 Jun 2009, 19:31

Seiko fra Ebay er greier det. Relativt nøyaktig men alt for liten datoluke. (ev alderen har skylda9 Godt nok til gebyrskriving og forelegg. Forøvrig vil jeg anbefale litt voksing av den hårete armen som viser invicta'n.(kanskje Jan Thomas kan hjelpe)
Brukerens avatar
T 37
Tungberger
Tungberger

Innlegg Saferec » 03 Jun 2009, 20:01

Jeg har samme problemet med dato på klokka.
LOLEX løser det, eller er det ROLEX?

JM
Saferec
Lettberger
Lettberger

Innlegg mysil bergsprekken » 03 Jun 2009, 21:14

Citizen night hawk wr 200 kjøpt i chattanooga våren 08.
100% fjøsnisse
Brukerens avatar
mysil bergsprekken
Lettberger
Lettberger

Innlegg lulebjörnen » 13 Jun 2009, 18:22

T 37 skrev: Forøvrig vil jeg anbefale litt voksing av den hårete armen som viser invicta'n.(kanskje Jan Thomas kan hjelpe)

Det var bra att det blev klarlagt av politiet att uret verkligen satt på armen - misstänkte ett tag att vandalen visade fram invicta'n på en helt annan kroppsdel :shock: ...

Angående ur så har man gått från urmakarbutikken ett par gånger med med försäljningsargumenten från urmakarmäster ringande i öronen... "-Testad av Nasa på månen" "-Testad av dykare på 100m. djup" och så vidare...

Ett par tungbergingar senare - och ett par omgångar med rallarsläggan på Volvo stikkakslingarna ligger visarna och skramlar i botten på urtavlan :( ...

Numera litar man på mat och sovklokkan - uret åker på armen endast på fritiden :) ...
Hauling Cars don't you a carhauler anymore than a Stetson makes you a Cowboy
lulebjörnen
Bilberger
Bilberger

Innlegg Vandalielsen » 13 Jun 2009, 22:58

"Forøvrig vil jeg anbefale litt voksing av den hårete armen som viser invicta'n.(kanskje Jan Thomas kan hjelpe)
Det var bra att det blev klarlagt av politiet att uret verkligen satt på armen - misstänkte ett tag att vandalen visade fram invicta'n på en helt annan kroppsdel ..."

Vel, problemet med Invicta'n, er at den faktisk sitter på armen til Jan Thomas. Da jeg var der for en konsultasjonstime, ble han så fascinert av bling-bling-klokken, at han bare måtte prøve den. Han sparer for å selge en body-parykk til Sylvester Stallone, sa han.

Når det gjelder Vandalens utstikkende kroppsdeler, så har de en innsynkende tendens. Det er sannsynligvis grunnen til at ekvator øker såpass meget som den gjør. Så for å si det litt kryptisk; den kroppsdelen du mistenkte er ikke lenger hva den var, og beviselig ikke i stand til å bære såpass vekt. Hadde jeg vært Mysil, ville jeg ha tattoovert "98 oktan ute av drift" i en ring rundt rota.

Når dette så har blitt klarlagt, må jeg si at det du opplevde med klokken din svært typisk. Reglen er at jo flere kosmo- og astronauter som har testet den, og jo flere fjell de har vært på toppen av i reklamen, desto dårligere er den. Dette gjelder selvfølgelig ikke de "ordentlige" kara som for eksempel Rolex. Fortis er et merke som har vært på månen, og de lager skikkelig vare. Hvis du blar litt dypt, kan du finne Omegaer som duger og. Armstrong på månen gjorde Omega Speedmaster svært berømt. Det finnes også mindre operasjoner som produserer ekstremt bra saker, men da skal du være svært seriøs for at det skal være noe poeng.

Jeg kunne laget en liste over fete saker, men det sier fint lite om prognosen for sukksess i berging.

Invicta'n er et eksempel på at man kan finne veldig bra varer til svært lave priser. Jeg synes ca. 90 dollar er en meget bra pris for et ur som har vært under flere busser og oppi flere motorer enn de fleste. Og den går som sagt helt dønn riktig uten radiosignaler, men den gjør nok ikke det evig. Den er på det tredje året på armen nå, og har vært der jeg har vært, hele tiden. Jeg er svært imponert over det.

Jeg syntes det er rart at ikke flere bergere bruker Casio G-Shock. De fåes i svært mange varianter, og har svære skarer av fanklubber. Ikke noe rart, da de lager ekstremt solide greier til veldig gode priser. Personlig liker jeg de ikke, men du verden for et solid ur.

Jeg hadde håpet at flere hadde fortalt litt om sine klokker og hvordan de har funket. En god klokkestory blir aldri kjedelig. Jeg vet at Formann har en real Certina, men er fornuftig nok til ikke å bruke den så mye i berging og skruing. Irwin har en kinesisk sak som kostet så lite at jeg tør ikke å si hvor mye (lite)......... Men, jeg brukte en maken i ca et år, dog med et annet bilmerke i dekoren. Den funket helt fint. SD sin Junghans er redskap for en som trenger å vite helt riktig tid, alltid. Sikkert litt trist å være fem sekunder ute av synk når alle gutta skal kutte på likt, på hver sin side av stadion. Problemet er å komme for sent til en avtale med et slikt ur på armen. Er man da blekansiktet som taler med to tunger?

Ellers har jeg et par råd til de som har ur. Ta den alltid av når du legger deg, og dusj aldri med klokka på armen. Jeg orker ikke dosere om hvorfor, men "trust me".

Jeg tror betydningen av klokker dør ut med alle de gamle som fyker om dagen. De unge er ikke opptatt av det i det hele tatt. Jeg skjønner i grunnen godt det, da man har ur og klokker i alt mulig annet rart for tiden.

Jeg husker en samtale jeg hadde med en børsmegler-type i New York i seksti-årene. Jeg var ikke gamle karen, og hadde fått låne en klokke. Ha sa;" Son, it's like this. If you look at your watch, and the time is right, you're a man. If it's wrong, you're a women".

Den samtalen er nok blandt de faktorene som har nappet tak i min interresse for klokker.
R X W
Descensus in cuniculi cavum.
I'm a cowboy, on a steelhorse I ride.
Brukerens avatar
Vandalielsen
Tungberger
Tungberger

Innlegg buzter_67 » 14 Jun 2009, 18:13

Bilde
Tissot T-touch i titan, har allslaksens fancy greier tilgjengelig via touchscreen på glasset, værmelding, kompass, høyde, tempratur, stoppeklokke og alarm, ripefritt safirglass men det liker ikke sveiseperler! :twisted:
buzter_67
Bilberger
Bilberger

Gå til Snikksnakk, humor og alvor

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest

Bilbergern.no